Eric Schoones | tekstschrijver/publicist

Alle dagen duurzaam | over de inhoud

In Alle dagen duurzaam geven 42 bedrijven en organisaties hun visie op de toekomst in een nieuwe, circulaire economie.

Het boek gaat over groene producten en nieuwe manieren van zakendoen. Op weg naar een circulaire economie en een nieuwe maatschappij.

 

Dromen en daden

‘Dit is (g)een droomboek. Dromen, visies. Je kunt niet zonder. Hoe willen we over pakweg veertig jaar wonen? Waar halen we onze energie vandaan? Wat eten we en hoe verplaatsen we ons? En hoe ziet onze economie eruit?’ Zo begint Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, haar voorwoord. 'Voor een nieuwe, schone en circulaire economie zal business as usual plaats moeten maken.'
Aan visies geen gebrek in dit boek. Maar het blijft niet bij visies en dromen. In het boek worden ondernemers geportretteerd die op zeer uiteenlopende terreinen, van consultancy en communicatie tot aan voeding, kleding en energie, de handen uit de mouwen steken en met innovatieve producten en diensten laten zien dat circulair produceren, met respect voor aarde en toekomst, heel goed mogelijk is.
Van multinationals, zoals Philips, Unilever, Interface en Steelcase, tot aan jonge, innovatieve bedrijven vertellen CEO’s, werknemers, afnemers en deskundigen, niet alleen over nieuwe producten en diensten, maar ook over hun ideeën bij een duurzame en toekomstbestendige maatschappij. Uit al die puzzelstukjes bij elkaar wordt het grote verhaal zichtbaar van een nieuwe maatschappij vol positivisme en kansen.


Mainstream

Naast de bedrijven geven acht organisaties, gericht op duurzaam zakendoen en een nieuwe maatschappij, acte de présence in het boek. Leontine Gast (The Terrace) ziet hoe bedrijven de wereld kunnen veranderen en Robert-Jan van Ogterop (Circle Economy) noemt een nieuwe economie een kwestie van overleven. Voor Marga Hoek (De Groene Zaak) is circulair denken het enige model en Willem Lageweg (MVO Nederland) ziet een krachtige beweging die in de komende jaren mainstream moet gaan worden. Jan van Betten (Nudge) kijkt voorbij de hype en hoofdredacteur Mark Beumer van Duurzaambedrijfsleven.nl vat het kernachtig samen: ‘de circulaire economie is onvermijdelijk’.

 

Samenwerking

Robert-Jan van Ogterop merkt op: ‘Wij moeten leren het exclusieve, concurrentieel denken op te geven ten gunste van het inclusieve, coöperatieve denken.’ Aan de orde komen nieuwe business-modellen, de transitie naar een nieuwe economie en de rolverdeling in het maatschappelijk speelveld tussen consument, bedrijfsleven en politiek. Een nieuwe kijk op leiderschap, transparantie en samenwerking in de keten en tussen partners is een belangrijk thema. Daarvan is Cirkelstad een mooi voorbeeld, net zoals de energetische gebiedsontwikkeling in Greenport Venlo, maar ook de onverwachte samenwerking tussen drinkwaterbedrijf Vitens en kunstmestfabrikant Triferto stemt tot nadenken.



Grondstoffen

Hoe we al zouden moeten anticiperen op de volgende crisis - die van een tekort aan grondstoffen - is eveneens een rode draad in de verhalen. Het boek opent met Turntoo, een initiatief van Thomas Rau en Sabine Oberhuber. Van bezit naar gebruik is het motto van Turntoo en deze gedachte is inmiddels in het bedrijfsmodel van een aantal bedrijven uitgewerkt. Cirkelstad is gebouwd op een herwaardering van grondstoffen en Interface bijvoorbeeld heeft een lange staat van dienst in het creatief omgaan met grondstoffen. Maar ook jonge bedrijven zoals Verdraaid Goed gaan de strijd met de verspilling aan. DutchSpirit laat met circulaire maatpakken zien dat hergebruik ook mooi kan zijn en Van Maren Systems brengt met een pallet van gerecycled plastic een radicale visie op grondstoffen in de praktijk. Architect Duzan Doepel beziet het grondstoffenprobleem ook als een mentaliteitsvraag: ‘In de jaren negentig waren materialen in overvloed beschikbaar. In Zuid-Afrika waar ik vandaan kijk je wat er voorhanden is aan bouwmateriaal en daar moet je mee werken.’

 

Creativiteit

Restaurantketen La Place laat in samenwerking met GRO en Autobar Coffee Roasters met op afval (koffiedrab) gekweekte oesterzwammen zien dat creativiteit een belangrijke sleutel is. En wat te denken van een milieuvriendelijke golfbal gemaakt van aardappelschillen, een nieuwe logistiek in het ziekenhuis met grote gevolgen voor de volksgezondheid, een scooter gebouwd met restafval of een nieuwe coating die met veel minder energie kan worden verwerkt. Het zijn slechts enkele voorbeelden van het nieuwe denken.

 

Idealisme

Veel ondernemers in het boek - wereldverbeteraars - lieten hun carrière in de oude economie, waarin ze zonder veel bezieling of betrokkenheid hun werk deden - bewust achter zich en kozen voor een nieuw leven met een innovatief product. Ook bij grote multinationals als Philips en Unilever zijn humanitaire waarden doordrongen in het business-model. Het streven naar een inclusieve maatschappij, zonder afval maar ook zonder uitval, staat op de agenda, Cirkelstad en de Nederlandse Spoorwegen zijn daarvan mooie voorbeelden.

 

De nieuwe generatie

‘Kinderen begrijpen hoe we met de aarde moeten omgaan. Ze kunnen ons helpen ons gedrag te veranderen.’ Dat zegt Prinses Laurentien, directeur Missing Chapter Foundation, samen met o.a. het Wereld Natuur Fonds, Vitens en Eneco betrokken bij het programma WaterSpaarders van Unilever, waarmee de multinational het consumentengedrag probeert te beïnvloeden met kinderen als change agents. Thomas Rau (Turntoo) vertelt over de koning van Bhutan die veel investeert in de jonge generatie en Maurits Groen doet een indrukwekkend verhaal over een schooltje in zuidoost Kenia, waar kinderen een sleutelrol spelen.
Veel bedrijven in het boek werken met speciale programma’s voor kinderen. Bij familiebedrijven is de link naar de toekomst wellicht het meest evident, of zoals Julia Veldkamp het verwoordt: ‘Daar zijn relaties heel sterk aanwezig en wordt het bedrijf vormgegeven vanuit de verbinding met directe familieleden. Als zo’n bedrijf duurzaam denkt wordt er gewerkt aan een toekomstbeeld met een gezicht, het gezicht van de eigen kinderen.’